DO NOT CROSS

María Carmen García Klamca

DO NOT CROSS

La construcción de la identidad y el género, la violencia, el sistema de consumo voraz y el feminismo, son mis campos de trabajo. La reflexión sobre la libertad ha escogido este camino como podría haber elegido otros.

Selección de algunas de las imágenes que aparecen en el video objeto de esta instalación.

Selection of some of the images that appear in the video object of this installation.

The construction of identity and gender, the violence, the voracious consumption system, and feminism are my fields of work.

Reflection on freedom has chosen this path as it could have chosen others.

Less than two meters away a South Korean soldier targets a North Korean soldier with his submachine gun.

Less than two meters away a North Korean soldier targets a South Korean soldier with his submachine gun.

A second North Korean soldier points at the head of his comrade with a handgun.

A menos de dos metros un soldado de Corea del Sur apunta con su metralleta a un soldado de Corea del Norte. A menos de dos metros un soldado de Corea del Norte apunta con su metralleta a un soldado de Corea del Sur. Un segundo soldado norcoreano apunta con a la cabeza de su camarada con su pistola de mano.

No sé si es verdad o no.

No tengo razones para no creerlo.

Una persona que fué de turismo a Corea del Norte me lo contó. No existen fotos de una situacion similar. Está prohibido. De esta forma el soldado no está tentado a escapar.

Si es cierto o no, no importa nada.

Esta historia me hizo pensar acerca de la consciencia de la libertad.

No cruzar es una instalación audio visual producto de esta reflexión. Todo sistema de poder posee conciencia para perpetuarse. ¿Son las personas sometidas a los diferentes sistemas conscientes de su grado de libertad?

Libertad

Libertad

PELIGRO

No repitas más, las palabras pierden su significado.

I do not know if this is true or not.

I have no reason to not believe it.

A person who has been touring in North Korea told me about it.

There are no photos of a similar situation. Is prohibited.

So the soldier is not tempted to escape.

It was true or not, nevermind.

This story made me think about freedom consciousness.

Do not cross is an audiovisual installation product of this reflection.

Every power system has self-consciousness to perpetuate itself.

Is the person subjected to the different systems aware of their degree of freedom?

Freedom

Freedom

DANGER

Do not repeat again, words lose their meaning.

DO NOT CROSS

NO CRUZAR

Proposal for the Stockholm platform gallery

CURATRON said:

“You have applied to be part of this exhibition”

projector images

1

photography

To the back of the participant visitor

2

1

invitation

A red line says do not cross.

We can also read:

Please,

sit down,

relax and

enjoy.

In the armchair awaits the visitor a bluetooth headset and a virtual reality glasses.

Una línea roja dice: no cruzar

Tambén podemos leer:

Por favor,

siéntese,

relájese y

disfrute.

En el sillón esperan al visitante unos auriculares bluetooth y unas gafas de realidad virtual.

4/5/6

armchair

“With its bentwood frame, cantilevered seat, and curved backrest, the Poäng chair is one of Ikea’s most recognizable pieces. The Swedish furniture maker has produced over 30 million Poäng chairs since it debuted in 1976, and it continues to sell about 1.5 million every year–the company’s bestselling armchair–not bad for a design that’s settling squarely into middle age.” - Budds, Diana (1 September 2016). “Poäng: The Little-Known History Of Ikea’s Most Famous Chair”. Co.Design. Retrieved 23 October 2016.

More than one Poäng per inhabitant of North Korea.

This one has a red dot painted on its back.

“Con la estructura de madera laminada, el asiento en voladizo y el respaldo curvo, el sillón Poäng es una de las piezas más reconocibles de Ikea. La fábrica de muebles sueca ha producido más de 30 millones de sillones Poäng desde su lanzamiento en 1976, y continua vendiendo aproximadamente 1,5 millones al año - el sillón más vendido de la compañía - no está mal para una diseño que se lleva vendiendo casi medio siglo” - Budds, Diana (1 September 2016). “Poäng: The Little-Known History Of Ikea’s Most Famous Chair”. Co.Design. Retrieved 23 October 2016.

Más de un Poäng por cada habitante de Corea del Norte.

Este tiene un punto rojo pintado en su espalda.

3

video

virtual reality

virtual reality

Do not repeat again, words lose their meaning.

It is a fake

this video is a fake

I hope you enjoy it

realidad virtual

realidad virtual

No repitas más, las palabras pierden su significado.

Es falso

Este video es falso

Espero lo disfruten

7

on the video

Audio I extracted from “A story about Poäng” video

“POÄNG: 40 Years of Comfort and Style”

POSTED BY IKEA USA ON SEPTEMBER 01, 2016

http://www.theshare-space.com/BlogPostDetail/?entryId=680

Audio 2 extracted from “Bull in the Heather” song

Sonic Youth, 1994, Experimental Jet Set, Trash and No Star.

Audio 3 and video fragments extracted from “Camp California” video

NICO GUILIS, H&M Magazine.

http://www2.hm.com/es_es/life/fashion/featured-fashion/welcome-to-camp-california.html

Audio 4 and video fragments extracted from “Summer shop” video

H&M

http://www2.hm.com/es_es/free-form-campaigns-s03/8ua-the-summer-shop.html

Audio 5 “Vamos a la cama” song

Television tuning created in 1964 by the brothers Santiago and José Luis Moro.

Lyrics and translation:

“Tengo un recado de parte de la tele, ya va siendo hora de que los peques nos vayamos a la cama. ¡Vamos!

Vamos a la cama que hay que descansar, para que mañana podamos madrugar.

Vamos a la cama que hay que descansar, para que mañana podamos madrugar...”

“I have a message from the TV, it’s time for the children to go to bed. Come on!

We go to bed to rest, so that tomorrow we can get up early.

Let’s go to bed and rest, so that tomorrow we can get up early ... “

Video extracted from “MOST REALISTIC FPS SHOOTER PS4 XBONE EXCULSIVE” video

Don Safadi Youtube channel

https://www.youtube.com/watch?v=hBkeET9dwmI

photographys

Except for the photograph of the installation and the series that starts the video “Citizens locked up”, all images have been captured on the network.

You can see this video with virtual reality glasses

_maría carmen garcía klamca

Barcelona (1976)

La aparente forzada auto-construcción universal de la identidad y el género, la comercialización agresiva de los espacios sociales y culturales, la violencia asociada irremediablemente a cualquier avance o retroceso de la humanidad y la relación entre el ser y el espacio-tiempo, son sus campos de investigación.

Formada en un ámbito multidisciplinar, explora diferentes maneras de comunicación desde la construcción de su propia identidad.

Actualmente reside en Madrid.

_Exposiciones - residencias / 1999 Poética de la Ciudad, exposición colectiva, Círculo de Bellas Artes Madrid. / 1998, agosto, residencia artística, Évora, Portugal. / 1997, agosto, residencia artística, Palacio de la Alhambra, Granada. / 1996 Visiones sobre Cáceres, exposición colectiva, CACáceres. / 1996, agosto, residencia artística, Cáceres.

_Teatro - Performance / 2004, diseño vestuario, voz en off y co-adaptación texto, para Rosencrantz y Guildenstern han muerto, Tom Stoppard. / 2002, dirección montaje Entre Tinieblas, Pedro Almodóvar. / 2000 Polly Peachum, Ópera de los tres peniques, Beltolt Brecht / 1999, Danza en el aeropuerto, performance con el colectivo CAIN en la T2 de Madrid / 1998, Entierro de Kim Gordon, alterego de internet, performance individual en el cementerio de Pere-Lachaise, Paris.

_Viajes - Fotografía / 2016 República Dominicana / 2009 “De Henan a Beijing en transporte público”, China. / 2008 “En ruta 3.000km”, Argentina /2007 “Madrid a Nuakchott”, Marruecos, Sáhara y Mauritania./ 2006 Shanghai – Honkong / 2002 “De Madrid a Venecia en un Verso” / 2001 “New York, antes de” / 1998 “Paris-Varsovia-Paris”.

_maría carmen garcía klamca

Barcelona (1976)

The apparent forced universal self-construction of identity and gender, the aggressive commercialization of social and cultural spaces, the inevitably associated violence to any advance or retreat of humanity and the relationship between being and space-time are her Fields of research.

Formed in a multidisciplinary field, she explores different ways of communication from the construction of her own identity.

She currently lives in Madrid.

_Expositions - residences / 1999 Poetics of the City, collective exhibition, Círculo de Bellas Artes Madrid. / 1998, August, artistic residence, Évora, Portugal. / 1997, August, artistic residence, Palace of the Alhambra, Granada. / 1996 Visions about Cáceres, collective exhibition, CACáceres. / 1996, August, artistic residence, Cáceres.

_Teatro - Performance / 2004, costume design, voice-over and co-adaptation text, for Rosencrantz and Guildenstern have died, Tom Stoppard. / 2002, direction assembly Between Tinieblas, Pedro Almodóvar. / 2000 Polly Peachum, Opera of the three pence, Beltolt Brecht / 1999, Dance in the airport, performance with the collective CAIN in the T2 of Madrid / 1998, Burial of Kim Gordon, Internet alterego, individual performance in the cemetery of Pere -Lachaise, Paris.

_Travel - Photograph / 2016 Dominican Republic / 2009 “From Henan to Beijing by public transport”, China. “Madrid to Nouakchott”, Morocco, Sahara and Mauritania./ 2006 Shanghai - Honkong / 2002 “From Madrid to Venice in a Verse” / 2001 “New York, before” 1998 “Paris-Warsaw-Paris”.

DO NOT CROSS

María Carmen García Klamca

return: klamca.com

2017 May